‘Het is belangrijk om die stap naar voren te durven maken.’
In 2022 is De Groene Weg een samenwerking aangegaan met Distrivers, op het gebied van een biologisch maaltijdconcept voor instellingen. Wij spraken met Jeanine Hiemstra (Manager Marketing & Innovatie bij Distrivers/Van der Zee) en Albert Ensing (Directeur Inkoop & Productie Distrivers/Van der Zee) over deze samenwerking en de uitdagingen voor biologisch in de foodservicesector.
Jeanine: ‘Wij krijgen van onze klanten steeds meer vraag naar duurzame concepten. Hoe duurzaamheid wordt ingevuld verschilt sterk per klant en wordt meestal door duurzaamheidsteams binnen organisaties vanuit de Green Deal Duurzame Zorg bepaald. Zeker na de Corona-periode, wordt er nog meer focus op producten uit de regio gelegd. Belangrijk punt is dat de keten verkort wordt en de gehele waardeketen meer lokaal kan worden onderlegd. Daarbij wordt dus niet enkel gekeken naar waar de boer of het vee zich bevindt, maar ook waar het veevoer vandaan komt. Ook zien we dat ‘minder vlees eten’ een duurzaamheidsstrategie is. ‘Maar minder of geen vlees eten is niet perse een gezondere keuze, zeker niet binnen instellingen waar de gezondheid van de bewoners bovenaan staat. Vlees is een verstandige keuze in een gezond eetpatroon’, vult Albert aan. Jeanine: ‘De keuze voor ‘meer biologisch’ als onderdeel van hun duurzaamheidsroute is niet altijd een vanzelfsprekende. Inkopers van instellingen stellen nog wel eens de vraag of biologisch wel de meest duurzame keuze is. Ook komt de vraag voorbij of biologisch dan ook gezonder is.’
‘Het verhaal van Botmas uit Friesland, gericht op regeneratieve landbouw, sprak ons direct aan. Je moet de bodem niet uitputten, maar gezond houden en dan zorgt de bodem ook voor gezonde producten. Het sluit daarnaast direct aan bij onze focus op regionomie.’ Albert: ‘Wij hebben hier echt gedacht: ‘’wat er ook gebeurt, we gaan het gewoon doen!”. Het is belangrijk om toch die stap naar voren te durven maken. We zijn klanten gaan zoeken bij dit concept en op basis daarvan heeft Botmas een teeltplan opgesteld. Voor het biologische vlees binnen dit concept, was er eigenlijk maar één partij die hierbij past, namelijk het biologische vlees van De Groene Weg. Het is in ons land de grootste en meest professionele partij op het gebied van biologisch vlees. Bovendien zijn zij eraan gewend om vraag gestuurd te werken.’ ‘De verkoop aan instellingen zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen, verschilt enorm met de verkoop aan de consument via de retail. Inkopers van instellingen zien het eindproduct niet; zij bestellen 900 sukadelapjes van 100 gram. De kok wil graag dat deze stukjes qua bereiding en qua grootte allemaal zo gelijk mogelijk zijn. Al is het maar om gemopper te voorkomen dat de ene bewoner een groter stukje vlees heeft dan de ander. Ik weet dat De Groene Weg in het voortraject er al rekening mee kan houden en begrip heeft voor onze behoefte. Dat is heel prettig.’
Jeanine: ‘Om antwoord te kunnen geven op de vraag of biologische voeding gezonder is, gaan wij samen met Botmas onderzoek doen naar de nutriënten in hun biologische gewassen. Wij geloven erin dat gezondere gewassen, zonder residuen van bestrijdingsmiddelen, voedzamer zijn. We hopen dat dit onderzoek hiervoor bewijs gaat leveren.’ Jeanine: ‘Wij zijn heel voorzichtig gestart met onze biologische maaltijdconcepten in samenwerking met Botmas en De Groene Weg. Wij hebben pas net dit concept ook opengesteld voor een bredere groep klanten. Ook gaan wij in de komende periode onderzoek doen naar de klantbehoefte en de betalingsbereidheid van biologisch vlees binnen de horeca. Wij zien hier vooral kansen voor biologische vleeswaren. Ook zullen we goed na moeten denken hoe een restaurant dit biologische verhaal goed kan overbrengen op zijn gasten.
Kader:
Distrivers is in 2000 ontstaan vanuit ambachtelijke slagerij Van der Zee en richt zich op de productie, distributie, bereiding en ondersteuning van alle maaltijdmomenten binnen zorginstellingen (ziekenhuizen, verpleeghuizen, GGZ). Het gaat hier om alles rondom eten en drinken in deze instellingen, van patiënten en cliënten tot bezoekers van het restaurant. Vanaf 2007 is het bedrijf onderdeel geworden van HANOS. In 2022 heeft Distrivers een maaltijdconcept gelanceerd waarbij klanten 1x in de week biologische ingrediënten op het menu staan, voor een periode van 6-8 maanden, met aardappelen en groenten van Botmas (www.botmas.nl) en het vlees van De Groene Weg.