NL
en
Menu

‘Biologisch is een filosofie die op lange termijn wint’

Golfera
Interview Golfera

Golfera is een begrip in de Italiaanse vleesmarkt. In supermarkten in Italië kom je ze overal hun worsten, hammen en verpakte vleeswaren tegen. Naast Italië bedienen ze exportmarkten. De nadruk ligt op Duisland, Spanje, Frankrijk & Zweden, maar recentelijk ook Amerika & Canada. Marco Rocca is al ruim 25 jaar verantwoordelijk voor de inkoop bij Golfera.

‘Biologisch is voor Golfera belangrijk’ stelt Rocca, ‘dat blijkt ook wel uit het feit, dat de biologische producten inmiddels meer dan 15% van onze omzet uitmaken. We zijn al ruim 15 jaar geleden begonnen met biologisch vlees. Eerst in Italië en daarna in Europa ‘We zijn begonnen met enkele producten, maar hebben dit inmiddels bewust laten groeien tot een zo breed mogelijk assortiment. In de markt staan we inmiddels bekend om dat brede biologische assortiment én onze hoge kwaliteit. Zeker zo belangrijk als omzet & landen is voor ons het feit, dat wij ons met biologisch kunnen profileren, meer dan met reguliere vleesproducten maken we daarop het verschil’.

In samenwerking met leveranciers is Rocca op zoek naar transparantie, respect, kwaliteit en betrouwbaarheid en hij zou geen inkoper zijn als hij ook niet zou zeggen dat de prijs ook goed moet zijn, maar niet alleen zaligmakend is dus. ‘Een echte partner bewijst zich op de momenten dat je elkaar nodig hebt’, zegt Rocca, ‘als een van de twee het moeilijk heeft, dan moet de ander helpen en dat heb ik in onze relatie met De Groene Weg al diverse malen gezien’. Daarom is De Groene Weg misschien wel mijn beste leverancier, nee sterker, een echte partner. Als Golfera zijn wij trots op onze relatie met De Groene Weg. Rocca roemt ook de snelle reactietijd en het hoge serviceniveau van De Groene Weg.

Golfera ziet dat de consument van biologisch producten op zoek is naar duurzaamheid en gezondheid. “Daarom voegen wij bijvoorbeeld ook geen nitriet & nitraat toe aan onze biologische hammen. Een voorbeeld van hoe wij steeds op zoek zijn naar versterking en onderscheid voor de biologische producten.”

“Wij zien de toekomst voor biologische producten positief, ook al is het nu op korte termijn wel zorgwekkend door alle kostenstijgingen en doordat we binnen Italië het lokale aanbod van biologisch zien groeien. Maar wij gaan niet voor het goedkoopste aanbod, want de dan kennen we de keten achter die producten onvoldoende. Wij kiezen bewust voor vasthouden aan onze relatie met De Groene Weg. De filosofie achter biologisch zal volgens ons winnen op lange termijn. Wij voorzien na een stabilisatie, dat er weer nieuwe groei zal komen. Ook omdat wij nieuwe kanalen aanboren. We moeten samen zoeken naar een balans tussen voldoende opbrengst voor de boeren en een betaalbaar product voor de consument. Omdat wij meer prijsfluctuatie ervaren op de binnenlandse markt dan op de exportmarkt, is het voor de rust op de langere termijn beter ons op de exportmarkt te richten.”